Fundamentalismia ja taidetta
perjantai toukokuu 07, @06:17, Leena Krohn
Mustekala.info-sivullaan Irmeli Hautamäki kirjoittaa otsikolla
Fundamentalismia ja taidetta 6.5. 2004:
"
Internet on ihmeellinen väline. Mustekala on uinut Tyynen meren
rannikolle Etelä-Kaliforniaan, mutta verkostot ulottuvat tänne asti.
Suomessa käydään taas pohjaanpalanutta kissavideo keskustelua ja
Helsingin Sanomain kulttuuriosasto pyysi kommenttiani aiheesta "miksi
Teemu Mäen 15 vuoden takainen teos (tai oikeammain sen kuuden sekunnin
pituinen osa) aiheuttaa vieläkin niin voimakkaita reaktoita?"
Taiteilijalta itseltään sain tietää, että sekä hänet että hänen
tyttärensä on uhattu tappaa ja lisäksi on uhattu nykytaiteen museon
johtajan henkeä, koska museo on hankkinut teoksen kokoelmiinsa - tosin
jo kymmenisen vuotta sitten. Kohun aiheutti - jälleen kerran - monesti
palkittu ja kunnioitettu kirjailija Leena Krohn, joka ei vieläkään osaa
katsoa Mäen teosta mistään muusta kuin eläinsuojelullisesta, tiukan
moralistisesta näkökulmasta."
Halloo? Haluatteko tosiaan väittää, että minun vaatimaton ja henkilökohtainen protestini
Kritiikin päivillä on syy tappouhkauksiin tai että suorastaan olisin
toiminut agitaattorina? Eiköhän sylttytehdas ole toisaalla.
Eläinsuojelunäkökulmaa voi kyllä sikäli kutsua fundamentalistiseksi,
että siinä kysymys on perusasiasta, ja varsin isosta: avuttoman elämän
puolustamisesta ja kunnioittamisesta. Teidän ymmärryksenne ei
ilmeisesti riitä sen käsittämiseen, että tässä asiassa on sen lisäksi
kysymys myös suomalaisen taidepolitiikan suunnasta.
Teemu Mäki on pitänyt vuosien varrella usein esillä urheata
kissantappoaan ja suorastaan tehnyt siitä taidefilosofisen doktriinin.
Viimeksi Persona non grata-ohjelmassa viime talvena hän kertoi, kuinka
olisi valmis tekemään saman uudelleen ja ettei lainkaan kadu tekoaan.
Tämä ilmoitus oli tuorein syy minun protestiini Kritiikin päivillä.
Jos Helsingin Sanomat vetäisee pienestä eleestäni suuren uutisen ja
jos sanoma leviää verkossa kulovalkeana myös eläinaktivistipiireihin,
en voi auttaa asiaa.
Helsingin Sanomien vastineessa 28. 4. Teemu Mäki vähätteli
rääkkäystään (olen ikäväkseni tutustunut eläinlääkärin lausuntoon v.
1989) ja esitteli "taidefilosofiaansa", joka on kaiken älyllisen
ajattelun irvikuva. Monilla keskustelupalstoilla hän on siksi
herättänyt suoranaista lynkkausmielialaa.
Auttaisiko asiaa, jos nyt juoksisin ympäri palstoja heristelemässä
sormeani? On päivänselvää, että tuomitsen laittomat uhkaukset. Mutta
eiköhän nyt ole muidenkin vuoro moralisoida, minähän olen jo nähtävästi
teidän mielestänne tehnyt enemmänkin kuin oman osuuteni siinä
suhteessa.
"Täällä Kaliforniassakin eläin- ja luonnonsuojeluaktivisit ovat
saaneet paljon pahaa aikaa. He ovat menettäneet kasvonsa monien
munaustensa takia."
Eivätköhän pahimmat ympäristötuhot ole sentään enimmäkseen muiden
tahojen kuin ympäristöaktivistien saavutuksia? Tässä yhteydessä heidän
munaustensa esittely on täysin epäasiallista.
"Taiteellekin käy huonosti, jos erilaiset ääriryhmät pääsevät
määrittelemään, mikä on "oikeaa" taidetta. Intellektuelleilla, joihin
Leena Krohn lukeutuu, on tässä erityisen suuri vastuu."
Tässä olen aivan samaa mieltä. Kiduttamisen määritteleminen oikeaksi taiteeksi
on todella inhottava ääri-ilmiö. Siihen on osa taideyhteisöstä Suomessa syyllistynyt ostamalla kiduttamalla aikaansaadun videon taidemuseon kokoelmiin.
"Millaisia ovat ne "oikean" taiteen ystävät, jotka ovat valmiita
tappaamaan taiteilijan , tämän lapsen ja jopa museon henkilökunnan
jonkun teoksen tähden? Pelottaa ajatellakin. Ääriliikkeisiin liittyy
usein henkisesti tasapainottomia yksilöitä, jotka ovat valmiita mihin
tahansa. "
Tässäkin olen samaa mieltä. Pelottaa minuakin, on pelottanut jo 16
vuotta. Henkilöiltä, joka tappavat taiteen nimissä petoksella
hankkimiaan eläimiä kiduttamalla ja jotka saavat seksuaalisen tyydytyksensä tällaisesta sadismista, voi odottaa melkein mitä tahansa. Kuka on seuraavana jonossa? Koira? Hevonen? Nainen? Lapsi? Vanhus?
Mäkiläisen "taidefilosofian" ja hänen tukijoidensa näkemysten mukaan kaipa sellaisiakin videoita piäisi kutsua hyökkäyksiksi kapitalismia vastaan (AV-arkki) tai "suomalaisen provokaation helmiksi" (Kiasman näyttelyesitteestä).
"Millaista pitää olla hengenravinnon ja sanan, että se tyydyttää?
Siistiä ja harmitonta jaaritusta? Samanlaista pitää olla taiteenkin?"
Minun taidefilosofiani tiivistyy yhteen minimiehtoon: taiteen ei pidä
lisätä olentojen kärsimystä.
"Helsingin Sanomat kysyi minulta, onko aktivistien Kiasmaa ja Teemu
Mäkeä vastaan suuntautuvassa hyökkäyksessä kyse ennakkoluuloista
taiteilijoita kohtaan? En ehtinyt vastata, koska asia oli kuulemma jo
paisunut suhteettomaksi ja lehti halusi lopettaa keskustelun. Vastaan
tässä. En usko, että hyökkäyksellä oli mitään tekemistä taiteen kanssa.
"
Aivan oikein. Ei ollutkaan, koska oli kysymys eläinrääkkäyksestä eikä
taiteesta.
"Kysymys on äärimmäisestä defensiivisyydestä, jota fundamentalismi eri
muodoissaan tuottaa. Pahoja uhkia nähdään kaikkialla ja kaikkea hyvää
täytyy suojella kuvitelluilta uhkatekijöiltä. Juuri tämän saman asian
takia fundamentalisti Bush muuten hyökkäsi Irakiin. "
1) Suurvaltion politiikka ei perustu moralismille vaan suurvaltion
eduille.
2) Eikö ole pikkuhiukkasen ontuvaa rinnastaa henkilö, joka tuomitsee
eläimen kidutuksen, Bushiin, joka hyökkää Irakiin?
"Ihmiset ylireagoivat ja aivan vääriin asioihion. Ei huolestuta
esimerkiksi nälkää näkevistä lapsista vaan siitä, että kotieläimillä ei
mene hyvin. "
Tekö sen määrittelette, mitkä ovat "aivan vääriä asioita"? Reaktio kidutukseen ei voi olla aivan väärä asia muiden kuin niiden mielestä, joilta on eettinen intuitio täydellisesti kateissa. On aina yhtä ällistyttävää havaita, että tällaisia ihmisiä on ns. sivistyneistönkin joukossa.
Kun aikoinaan palautin Pro Finlandia-mitalin siksi, että samanlainen
oli myönnetty myös Indonesian korruptoituneen hallituksen jäsenelle,
minulta kysyttiin silloinkin, miksi en huolehdi Karjalan
nälkäänäkevistä lapsista.
Mihin tahansa rikokseen tai epäkohtaan viittaakin, aina voidaan
osoittaa vielä suurempia epäkohtia.
Leena Krohn
Leena Krohnin kotisivulle *
blog: keskustelun anatomiaa *
lehtileikkeitä *
web-keskusteluja